メンバー紹介

研究員

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西林 レオ竜起

(にしばやし レオりゅうき)

【学位】
博士(心理学) パリデカルト大学
【専門分野】
発達心理学、言語心理学
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プロフィール

  • 2017-現在
  • 理化学研究所 脳神経科学研究センター 言語発達研究チーム 研究員
  • 2016-2017
  • 講師,オタワ大学心理学科
  • 2016-2017
  • ポスドク研究員 オタワ大学言語発達研究室
  • 2015-2016
  • ポスドク研究員 フランス国立科学研究センター知覚心理学研究室
  • 2011-2014
  • ティーチングアシスタント フランス・パリデカルト大学心理学研究所

語彙獲得の第一段階は単語の切り出し

単語が単独で発されることはあまりありませんから、語彙獲得にはまず音の連続である発話から単語を切り出すことが必要です。しかしこれは簡単なことではなく、赤ちゃんたちは、言葉のリズム的要素(韻律)、遷移確率や音声情報 (子音や母音)などの手がかりを利用します。そしてこの切り出した音のまとまりが音声学的により詳しく分析されて認識されるのです。

行動的指標と生理的指標を併せて調べていきます

12か月未満の赤ちゃんが母国語を習得する際、どのようにして韻律情報(リズムやアクセントなどの手がかり)や音声的手がかりを処理しているのかを、行動科学的手法(例:選好振り向き法)や電気生理学的手法(例:脳波)を使って解明します。

論文

Nishibayashi, L-L., & Nazzi, T. (2016). Vowels, then consonants: early bias switch in recognizing segmented word forms. Cognition, 155, 188-203.

Berdasco-Muñoz, E., Nishibayashi, L. L., Baud, O., Biran, V., & Nazzi, T. (accepted). Early segmentation abilities in preterm infants. Infancy.

Nazzi, T., Nishibayashi, L.-L., Berdasco-Muñoz, E., Baud, O., Biran, V., & Gonzalez-Gomez, N. (2015). Acquisition du langage chez l'enfant prématuré durant la première année de vie. Archives de Pédiatrie, 22(10), 1072-1077.

Nishibayashi, L.-L., Goyet, L., & Nazzi, T. (2015). Early speech segmentation in French-learning infants: monosyllabic words versus embedded syllables. Language and Speech, 58(3), 334-350.

Goyet, L., Nishibayashi, L-L., & Nazzi, T. (2013). Early syllabic segmentation of fluent speech by infants acquiring French. Plos One, 8(11), e79646.

発表

Nishibayashi, L-L., Berdasco-Munoz, E., Biran, V., Baud, O., & Nazzi, T. (2016). Preterm infants segment words from fluent speech by 6 months, as full-term infants. Poster presented at the International Conference on Infant Studies (ICIS), New Orleans, LA, USA, May 2016.

Nishibayashi, L-L. & Yeung, H. H. (2016). Social contact enhances 8-month-olds' ability to segment words. Poster presented at the International Conference on Infant Studies (ICIS), New Orleans, LA, USA, May 2016.

Von Holzen, K., Nishibayashi, L-L., & Nazzi, T. (2016). Consonant and vowel representation in newly segmented words: an ERP study. Poster presented at the International Conference on Infant Studies (ICIS), New Orleans, LA, USA, May 2016.

Nishibayashi, L-L. & Yeung, H. H. (2015). Social attention facilitates word segmentation in French-learning 8-month-olds. Posterpresented at the 40th Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, MA, USA, November 2015.

Nishibayashi, L-L., Wang, Y., Seidl, A., & Nazzi, T. (2015). Functional C/V asymmetries in segmented word form recognition: data from English-learning 8-month-olds. Poster presented at the Biennial Meeting Society for Research in Child Development (SRCD), Philadelphia, PA, USA, March 2015.

Nishibayashi, L-L. & Nazzi, T. (2014). Vowels then consonants: behavioral switch between 6 and 8 months in recognizing segmented word forms. Paper presented at the 39th Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston, MA, USA, November 2014. PDF

Nishibayashi, L-L. & Nazzi, T. (2014). Asymmetry in consonant/vowel processing in recognizing segmented word forms: evidence of a switch between 6 and 8 months of age. Poster presented at the XIXth Biennial International Conference on Infant Studies (ICIS), Berlin, Germany, July 2014.

Nishibayashi, L-L., Goyet, L., & Nazzi, T. (2014). Word and syllabic segmentation in French-learning 6-month-olds. Poster presented at the 6th Dubrovnik Conference on Cognitive Science, Language and Conceptual Development (DuCog), Dubrovnik, Croatia, May 2014.

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